Essentiële aminozuren

Essentiële aminozuren

Waarom essentiële aminozuren zo belangrijk zijn.

Essentiële aminozuren kunnen niet door het menselijk lichaam zelf worden aangemaakt.  Ze moeten daarom uit voeding worden gehaald. Bij een gevarieerd voedingspatroon en gewone sportprestaties, heeft een mens niet snel te kort aan deze essentiële aminozuren. Als je echter niet gezond en evenwicht genoeg eet, langdurig ziek bent, zwanger bent of bepaalde topprestaties levert, kan er een tekort aan deze belangrijke aminozuren ontstaan en is het belangrijk om eiwitrijke voedingssupplementen te slikken of proteinerepen, eiwitpoeders of proteineshakes te gebruiken. Dit kunnen dierlijke voedingssupplementen zijn of plantaardige aanvullingen. Tegenwoordig bevat ook een vegan eiwitreep of proteineshake de belangrijke eiwitten in de goede verhoudingen en gebruiken steeds meer topsporters plantaardige voedingssupplementen.

Voorbeelden van essentiële aminozuren.

Voorbeelden van de aminozuren die als essentieel bekend staan, zijn Leucine, Lysine, Methionine en Tryptofaan.  Op wikipedia vind je een uitgebreide uitleg over essentiële aminozuren en de niet essentiële. Je vindt er ook informatie over plantaardige eiwitten en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten. Maar ook bijvoorbeeld “Het Voedingscentrum” biedt uitgebreide informatie over eiwitten, aminozuren,  goede bronnen van eiwitten en proteineshakes en eiwitrepen.  Ook wordt er aandacht besteed aan de scheikundige formules van eiwitten en aminozuren. Omdat zowel Wikipedia als het Voedingscentrum worden beschouwd als onafhankelijke bronnen, wordt melding van deze bronnen op deze pagina gemaakt.

Hoeveel aminozuren zijn er?

Er zijn maar liefst 22 aminozuren waar het menselijk lichaam er zelf 13 kan maken. De andere 9 moet je dus via je voeding, voedingssupplementen en proteine poeders en shakes binnenkrijgen.  Ook niet onbelangrijk is foliumzuur. Dat geldt zeker voor vrouwen die zwanger willen worden. Wat voor jou de norm en maatstaf is, is van vele factoren afhankelijk.  Bij een gezond voedingspatroon zal je niet snel iets tekort komen maar bij vitamine B12 of D3 tekort bijvoorbeeld, kan dat ook weer gevolgen hebben voor de aanmaak van aminozuren. Eigenlijk zou ieder mens een jaarlijkse of periodieke APK keuring moeten hebben. Net zoiets als de keuring van een auto.  En voor wat de gezondheid van kinderen betreft.  Kinderen in de groei hebben extra eiwitten nodig.  Een reden om de gezondheid van kinderen extra in de gaten te houden.

 

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *