Voedingsstoffen die je spieren herstellen

Voedingsstoffen die je spieren herstellen

Voor mensen die veel sporten, welke voedingsstoffen herstellen je spieren?  Werken eiwitshakes echt? Veel sporters kopen proteïneshakes of repen omdat daar voedingsstoffen in zitten die je spieren sterker zouden maken en blessures voorkomen. Maar helpen deze shakes wel echt bij spieropbouw en welke producten moet je kopen als sporter, bodybuilder of duursporter? Op deze pagina informatie over eiwitten, vitaminen, mineralen en ant-oxidanten. Lees hier meer over het nut van proteineshakes in een eerder door ons gepubliceerd artikele.

Eiwitten voor spieropbouw en herstel spieren

Eén ding staat vast, ieder mens heeft eiwitten nodig, of je nu een sporter bent of niet. Eiwitten kunnen van plantaardige of dierlijke oorsprong zijn. In de huidige tijd zien we een verplaatsing van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Plantaardige planten zoals die van de lupine zijn in opkomst. En ook superfoods zoals walnoten, spinazie, vijgen, dadels en sesamzaad worden steeds meer gewaardeerd. Terugkomend op eiwithakes, dat alleen de proteïneshakes met dierlijke eiwitten zoals Whey de spieropbouw bevorderen en blessures is permanent onjuist.Dat is althans wat de voorstanders van vegan proteïne shakes beweren. Je hebt als actieve sporter, duursporter of bodybuilder zeker extra eiwitten nodig. Lees hier meer voor spieropbouw bij bodybuilders.
Duursporters hebben extra onverzadigde vetzuren nodig.
Ben je een duursporter en loop je bijvoorbeeld de marathon? Dan heb je naast extra eiwitten ook meer meervoudige onverzadigde vetzuren nodig. Die vind je bijvoorbeeld in koudgeperste lijnzaadolie, olijfolie, koolzaadolie of sesamolie. Je kunt ook tabletten of olie kopen met een mengsel van omega 3, 6 en 9 vetzuren. Om het transport van deze vetten beter te laten verlopen, heb je wellicht het aminozuur L-cartine nodig. Vraag om meer informatie bij een voedingsdeskundige, huisarts, sportarts of sportcoach.

Anti oxidanten, vitaminen en mineralen.

Net zoals je eiwitten, goede koolhydraten en meervoudig onverzadigde vetzuren nodig hebt, heb je ook vitaminen, mineralen en anti oxidanten nodig. Als je veel sport, verg je meer van je lichaam en zijn voedingssupplementen, vitaminen en mineralen hard nodig. Bij sporters werken multi vitaminen vaak het beste. Anti oxidanten vind je in bijvoorbeeld blauwe en rode bessen, grapefruits, tomaten en bramen. Bij de verbranding van vetten kunnen vrije radicalen ontstaan. Om deze onschadelijk te kunnen maken, heb je anti oxidanten nodig. Deze gaan overigens ook veroudering tegen, net zoals vitamine C. Antioxidanten, mineralen of vitaminen bevorderen niet de spieropbouw of helpen je sportblessures te voorkomen. Daar zijn de beter proteïneshakes wel goed voor. Voedingsstoffen die je spieren herstellen, zijn dierlijke of plantaardige eiwitten zoals je die bijvoorbeeld in de eiwitshakes en proteinerepen van Body en Fit tegenkomt.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *